Toelichting op de wijzigingen
Begrotingsontwikkeling
Bedragen x € 1.000
Omschrijving | Lasten 2025 | Baten 2025 | Saldo 2025 | Saldo 2026 | Saldo 2027 | Saldo 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Voorjaarsnota 2024 | 358.583 | -358.846 | -264 | 2.887 | -565 | -1.594 |
Ontwikkelingen begroting 2025 | ||||||
Financiële ontwikkelingen | 30.856 | -27.918 | 2.938 | 4.185 | 3.538 | 3.322 |
Dekkingsplan | -1.934 | -740 | -2.674 | -4.260 | -4.590 | -4.465 |
Invulling zoekrichting - Scherp door de begroting | -635 | -165 | -800 | -800 | -800 | -800 |
Invulling zoekrichting - Scherp door de coalitiemiddelen | -800 | 0 | -800 | -800 | -800 | -800 |
Invullen voorjaarsnota zoekrichtingen | 1.600 | 0 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Totaal ontwikkelingen | 29.087 | -28.823 | 264 | -75 | -1.052 | -1.143 |
Totaal begroting 2025 - 2028 | 387.619 | -387.619 | 0 | 2.812 | -1.617 | -2.738 |
Toelichting op begrotingswijzigingen
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | Saldo | Saldo | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | ||||||||||||
Doorbelasting uitvoeringskracht organisatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Totaal Autonome ontwikkelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Dekkingsplan | ||||||||||||
Aannames algemene uitkering (o.b.v. adviezen VNG) | 0 | -740 | -740 | -3.715 | -4.090 | -4.465 | ||||||
De financiële effecten van de meicirculaire 2024 zijn verwerkt (zie RIB 2024-42). De | ||||||||||||
Verlagen storting algemene reserve | -1.934 | 0 | -1.934 | -545 | -500 | 0 | ||||||
Als behoedzaamheidsbuffer worden stortingen in de algemene reserve geraamd. In lijn met vorig jaar wordt voorgesteld om deze dotaties verder te verlagen om zo tot een sluitende begroting te komen. Met de voorgestelde verlaging resteert een storting van €1.066.000 in 2025. | ||||||||||||
Totaal Dekkingsplan | -1.934 | -740 | -2.674 | -4.260 | -4.590 | -4.465 | ||||||
Financiële ontwikkelingen | ||||||||||||
Aanpassing OFGV begroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) voert voor ons als verbonden partij verschillende milieutaken uit. Dit betreft een aanpassing budget OFGV tov oorspronkelijke begroting 2024 door verhoging inbreng Bodemtaken Hilversum (€78673), verlaging ivm minder huisvestingskosten(-€5379). Daarnaast voor begroting 2025 een kostenstijging indexatie (€39524) en extra bijdrage innovatie en ontwikkelingskosten (€10020). | ||||||||||||
Actualisatie woonlasten | 3 | -10 | -8 | 8 | 158 | -166 | ||||||
Betreft de actualisatie van de woonlasten en de OZB-opbrengsten niet-woningen met 7,4% voor 2024 en 2,8% voor de daaropvolgende jaren. Hiermee wordt mede invulling gegeven aan de taakstelling vanuit de voorjaarsnota 2024. Nadere informatie is terug te vinden in de paragraaf Lokale Heffingen. | ||||||||||||
Bijstelling WMO Budgetten 2025 | 300 | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||
Ten tijde van de voorjaarsnota werd verondersteld dat de structurele voordelen vanuit 2023 (jaarrekening) voldoende zouden zijn om de groei in aantallen en prijzen ten aanzien van de uitvoering WMO meerjarig te kunnen opvangen. Nu blijkt dat de volgende ontwikkelingen ertoe leiden dat er voor 2025 en verder toch extra middelen nodig zijn: (1) Ten aanzien van de PGB heeft een rechtelijke uitspraak van de Centrale Raad van Beroep ertoe geleid dat (landelijk) de verstrekkingen hoger zullen uitvallen. Dit resulteert in een structureel nadeel van €150.000. (2) Ten aanzien van de huishoudelijke hulp wordt op basis van diverse bronnen een hogere groei van de aantallen verwacht dan ten tijde van de voorjaarsnota. Dit resulteert in een structureel nadeel van €150.000. | ||||||||||||
Commissie ruimtelijke kwaliteit en Monumenten | 80 | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 | ||||||
De commissie ruimtelijke kwaliteit en monumenten speelt een belangrijke rol in het behoud en de verbetering van de esthetische en historische waarde van Hilversum. De Commissie Welstand en Monumenten adviseert over aanvragen van een omgevingsvergunning. Daarbij beoordeelt zij het uiterlijk, inclusief plaatsing in zijn omgeving, en de zichtbare kwaliteit van het bouwwerk. De afgelopen jaren zijn de kosten toegenomen mede vanwege een groeiend aantal verzoeken. Voorgesteld wordt om structureel €80.000 per jaar extra ter beschikking. | ||||||||||||
Formatie uitbreiding LVK projectbeheersing Energietransitie | 50 | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Tijdelijke formatie uitbreiding in verband met aanname van een projectondersteuner voor project Meent (Noord) aardgasvrij voor 24 uur per week. Dekking komt uit de van het Rijk afkomstige (tijdelijke) regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (Cdoke). Deze middelen zijn bedoeld ter dekking van personele inzet op dit beleidsterrein. | ||||||||||||
Frictiekosten voormalig personeel bij SBS/Tomin | -181 | 0 | -181 | -181 | -181 | -181 | ||||||
Bij het overgaan van uitvoerende taken van de gemeente naar SBS/Tomin in 2007 zijn in het onderhoudscontract frictiekosten opgenomen voor het overgenomen gemeentepersoneel. Dit betreft specifieke posten, waaronder loonsuppletie en efficiencysuppletie. Recent zijn we met SBS/Tomin een nieuw contract aangegaan. Omdat er in de nieuwe contractperiode minder oorspronkelijk personeel van de gemeente in dienst is, zijn de frictiekosten van € 338.000 verlaagd naar € 157.000. | ||||||||||||
Griffie en rekenkamer | 25 | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 | ||||||
De rekenkamer stelt voor haar budget structureel met € 15.000 te verhogen. | ||||||||||||
Herdenken en vieren | 20 | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 | ||||||
Hilversum besteedt veel aandacht aan het herdenken en vieren van benoemingswaardige gebeurtenissen. Om dit ook in de toekomst vorm te kunnen blijven geven is het noodzakelijk het budget te verhogen met 20.000 op jaarbasis. | ||||||||||||
Herschikking budgetten Archief Gooi- en Vechtstreek | -174 | 174 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Met deze mutatie worden de budgetten (lasten en baten) herverdeeld voor het Archief Gooi- en Vechtstreek verwerkt. Met ingang van 1 januari 2024 is het nieuwe Archief formeel gerealiseerd. | ||||||||||||
Herziening rentelasten begroting 2025 | -1.004 | -176 | -1.180 | -906 | -545 | 56 | ||||||
In 2024 is er, in tegenstelling tot de begroting, geen langlopende lening aangetrokken. Dit heeft gevolgen voor de raming van de rentelasten van 2024 en verder. Daarnaast is de behoefte aan langlopende leningen voor de jaren 2025 t/m 2028 bijgesteld. Ook zijn de gehanteerde rentetarieven naar beneden bijgesteld op basis van de huidige marktrente van ongeveer 3%. | ||||||||||||
Huurvergoedingen onderwijshuisvesting | 400 | 0 | 400 | 400 | 400 | 400 | ||||||
Zoals aangegeven bij de kanttekeningen van het voorstel IHP 2024 - 2039 werden huurstijgingen aangekondigd in verband met achterstallige indexatie van de 7 gebouwen die van diverse partijen worden gehuurd. Inmiddels is de omvang hiervan bekend, deze bedraagt € 400.000. | ||||||||||||
Informatiecentrum Stationshart | 200 | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Het Stationsgebied van Hilversum zal de komende tien jaar een transformatie ondergaan. Om betrokkenen beter te informeren, stellen we voor een tijdelijk informatiecentrum op te richten gedurende de bouwperiode. Dit centrum zal jaarlijks geëvalueerd worden op zijn toegevoegde waarde en bezoekersaantallen. | ||||||||||||
Inkomstenderving marktgelden | 0 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | ||||||
De marktgelden vormen een onderdeel van de lokale heffingen. De afgelopen jaren is gebleken dat deze opbrengsten te hoog geraamd zijn en ook in 2024 zien wij dat de marktinkomsten achterblijven ten opzichte van de begroting 2024. Voorzichtigheidshalve wordt voorgesteld de inkomsten structureel af te ramen met € 45.000 op jaarbasis. | ||||||||||||
Meerjarige onderhoudsplannen vastgoedobjecten en sportparken 2024-2033 - actualisatie | 1.500 | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||||||
De meerjarige onderhoudsplannen voor de vastgoed objecten en sportparken zijn door een extern bureau geactualiseerd en worden in 2024 nog aan de Raad voorgelegd. Met een jaarlijkse prijsstijging van 3% voor vastgoed en 2% voor sportparken vanaf 2024, zal er jaarlijks extra toegevoegd moeten worden aan de onderhoudsvoorzieningen. Deze stijging komt door hogere aannemerskosten, duurdere onderhoudscycli en de vervanging van 7 gras- en kunstgrasvelden, met extra dotaties voor sportvelden (€403.000), sporthallen (€479.000), gemeentelijke huisvesting (€304.000) en gymlokalen (€83.000). De jaarlijks hogere dotatie zal naar verwachting uitkomen op €1.500.000. | ||||||||||||
Meicirculaire 2024 | 2.083 | 1.700 | 3.783 | 6.502 | 7.406 | 7.087 | ||||||
De meicirculaire heeft gevolgen voor zowel de inkomsten van de gemeente als de uitgaven van de gemeente. De middelen die voortvloeien uit de meicirculaire worden als baten geboekt in programma 5 en vervolgens verdeeld over de diverse programma's: | ||||||||||||
Nazorg ex-gedetineerden | 25 | -25 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De bijdrage ex-gedetineerden vanuit het Rijk is naar boven bijgesteld. De baten en lasten worden daarom opgehoogd. | ||||||||||||
Onderhoud en huurinkomsten a.g.v. verkoop panden in 2024 | -322 | 109 | -213 | -191 | -191 | -191 | ||||||
In 2024 worden de panden Anton Philipsweg 2, 4 en 4b, de Herenstraat 67a, 69, 69a en 69b, de Augustinushof 63, de Rembrandtlaan 32 en de 's Gravelandseweg 182 naar verwachting verkocht. De baten en lasten worden daarom vanaf 2025 verwijderd uit de begroting. Dit levert in 2025 een voordeel op van €212.000 en vanaf 2026 structureel €191.000. | ||||||||||||
Opkoopbescherming | 100 | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||||
De gemeente Hilversum zet zich actief in voor de opkoopbescherming. Opkoopbescherming is een maatregel die gemeenten kunnen nemen om ervoor te zorgen dat woningen niet zomaar worden opgekocht door beleggers, die deze vervolgens gebruiken voor verhuur met als doel meer koopwoningen beschikbaar houden voor mensen die er daadwerkelijk zelf willen wonen. Om de implementatie en de uitvoering verder vorm te geven is in totaal €100.000 noodzakelijk. | ||||||||||||
Opvang asielzoekers | 1.200 | -1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De raad heeft op 20 december 2023 de Beleidsagenda asielaanpak vastgesteld. Daarmee zijn uitgangspunten en een afwegingskader vastgesteld op basis waarvan de asielopvang vormgegeven zal worden. Dit beleidskader is verder uitgewerkt in het Plan van Aanpak Asiel. Hieruit volgt onder meer dat Hilversum het aantal van 536 plekken, volgens de taakstelling van het rijk, zal verdelen over vier locaties. De gemeentelijke taakstelling voor Hilversum voor 2024 en 2025 is 536, te realiseren voor 1 juli 2025. De taak van de gemeente is om locaties aan te wijzen. Verbouw en beheer liggen bij COA. Het rijk stelt geen budget beschikbaar voor de gemeentelijke kosten die volgen uit de beleidsagenda asielaanpak, waarvan de organisatie- en voorbereidingskosten de belangrijkste zijn. Deze gemeentelijke uitgaven worden geraamd op € 1,2 miljoen. De reserve opvang Oekraïners is nodig om de gemeentelijke kosten hiervoor op te vangen, zoals reeds is vastgesteld met de resultaatbestemming van de jaarstukken 2023 (beslispunt 4). | ||||||||||||
Opvang ontheemden Oekraine | 23.826 | -23.826 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Conform de Regeling opvang ontheemden Oekraïne vangt de gemeente Hilversum vluchtelingen uit Oekraïne op. Het uitgangspunt van het Rijk is dat de rijksvergoedingen kostendekkend moeten zijn. In de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne heeft het Rijk uiteengezet welke type vergoedingen de gemeente voor deze taken ontvangt. In deze begroting worden de verwachte lasten en baten verwerkt. De baten en lasten worden geraamd op € 23,8 miljoen. Deze vergoeding wordt ingezet ter dekking van de exploitatie en beheer van de gemeentelijke opvanglocaties (€ 11,5 miljoen), maaltijdvoorziening op de gemeentelijke opvanglocatie Anton Philipsweg (€ 3,3 miljoen), kosten hotelopvang (€ 1,0 miljoen), energielasten opvanglocaties (€ 1,3 miljoen), uitvoeringskosten programmateam (€ 1,7 miljoen), de uitkering van leefgeld in de gemeentelijke opvanglocaties en particuliere opvang (€ 0,7 miljoen), Trajectkosten jeugd, re-integratie en participatie voor volwassenen (€ 0,3 miljoen), eerste opvangonderwijs aan Oekraiense leerlingen (€ 0,1 miljoen), overige lasten (€ 0,1 miljoen) en realisatie en inrichting nieuwe opvanglocatie ter vervanging van Philipsweg (€ 3,8 miljoen). We verwachten dat het normbedrag voor 2025 ontoereikend is om de opvang van Oekraïners te bekostigen, onder andere door de realisatie en inrichting van een nieuwe opvanglocatie ter vervanging van de Philipslocatie. Meerkosten worden via de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraine gedeclareerd bij het rijk. | ||||||||||||
Organiseren verkiezingen en inzetten op het verhogen van de opkomst bij verkiezingen | -136 | -19 | -155 | 85 | 240 | 85 | ||||||
De gemeente is wettelijk verplicht verkiezingen te organiseren. Zo organiseert Hilversum in 2026 de gemeenteraadsverkiezingen, in 2027 de Provinciale Staten verkiezingen en in 2028 de tweede kamerverkiezingen. De kosten voor het organiseren van verkiezingen is onderhevig aan prijs indexatie en de groei van het aantal stemgerechtigden in Hilversum. Tevens willen wij tegemoed komen aan motie 2024-092 waarin opgeroepen wordt extra inspanningen te leveren om de verkiezingsopkomst in Hilversum te verhogen. Om dit mogelijk te maken en de toenemende kosten op te kunnen vangen wordt voorgesteld structureel € 85.000 toe te voegen aan de begroting ten behoeve van het organiseren van de diverse verkiezingen. Daarnaast is het budget oorspronkelijk begrote 2025 overgeheveld naar 2027. In 2025 zijn er geen verkiezingen en in 2027 vinden er 2 verkiezingen plaats. | ||||||||||||
Prio-wegen, afboeken kapitaalslasten | -40 | 0 | -40 | -60 | -80 | -100 | ||||||
In de exploitatie hebben wij strucutreel ruimte opgenomen voor het doen van kleine maatregelen en onderzoek priowegen, ter hoogte van €170.000. Onderdeel van dit budget is ook de raming van kapitaallastenontwikkeling van de infractructurele maatregelen voor prio-wegen. Over een periode van 10 jaar groeit het aandeel kapitaalslasten en slinkt de exploitatieruimte voor onderzoek en kleine maatregelen. Echter deze kapitaalslasten staan ook via de centrale stelpost begroot, waarin dekking is geregeld voor (alle) lopende en verwachtte investeringen. Met deze begrotinswijziging lopen we vooruit op de daadwerkelijke ontwikkeling van kapitaalslasten en conform standaard proces lichten we de kapitaalslasten uit de exploitatie. In 2025 start dit met €40.000 structureel en dit loopt per jaar op met steeds een afboeking van €20.000 structureel tot cumulatief max €170.000. | ||||||||||||
Regionaal Talent Fonds 2025-2028 | 135 | 0 | 135 | 135 | 135 | 135 | ||||||
Binnen de Utrecht Talent Alliantie (UTA) wordt gewerkt aan een consistente en toegankelijke | ||||||||||||
Spaarvoorziening riolering - indexering dotatie | 157 | 0 | 157 | 157 | 157 | 157 | ||||||
Vanaf 2019 gebruikt de gemeente de spaarvoorziening riolering voor de afboeking van vervangingsinvesteringen voor de riolering. Het uitgangspunt is dat de hoogte van de spaarvoorziening het bedrag aan vervangingsinvesteringen dekt. Voor de begroting 2025 en verder zijn de investeringen geïndexeerd voor inflatie met 3,7% (GWW-index CBS). De dotatie aan de voorziening is hierop geactualiseerd met een structurele verhoging van € 157.000. De lasten worden verrekend in de rioolheffing. | ||||||||||||
Stimulerend toezicht | 0 | 0 | 0 | 196 | 0 | 0 | ||||||
| ||||||||||||
Verkoop panden en grond | 4.375 | -4.375 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Naar schatting worden er in 2025 3 panden verkocht, alsmede grond. | ||||||||||||
Verlaging raming kapitaallasten | -1.936 | -64 | -2.000 | -4.000 | -6.000 | -6.000 | ||||||
Zoals bekend zijn door uitstel en of uitloop van investeringen in de stad de openstaande kredieten de afgelopen jaren opgelopen. Dit gebeurd over de gehele invetseringsportefeuille van gemeente Hilversum. Hierdoor is de hoogte van de investeringen lager dan verwacht. Als gevolg daarvan worden binnen de meerjarenraming ook de kapitaallasten aangepast aan de lagere investeringen. | ||||||||||||
Vervallen formatie aanvraag Ethiek Officer | -80 | 0 | -80 | -80 | -80 | -80 | ||||||
In de voorjaarsnota is een formatie aanvraag opgenomen voor het aantrekken van een Ethiek Officer. Na vaststelling van de voorjaaarsnota heeft het college, mede in het licht van de huidige financiële situatie, besloten geen ethiek officer aan te trekken op korte termijn. Via deze begrotingswijziging wordt de voorjaarsnota aanvraag teruggedraaid. | ||||||||||||
Vooronderzoek rioolvervanging | 50 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||||||
De komende jaren zijn meer complexe rioolvervangingen gepland. Om deze vervangingen goed te kunnen calculeren moet voorafgaand aan de aanvraag onderzoek worden gedaan. Zo kan door bijvoorbeeld het graven van proefsleuven de ligging van het riool ten opzichte van kabels en leidingen worden bepaald. Met dit budget is een nauwkeurige en realistische aanvraag mogelijk, en kunnen de benodigde capaciteit en financiën beter worden ingeschat. Daarbij is er ook minder risico op vertraging tijdens de voorbereiding en uitvoering en minder over- en onderschrijdingen van de kredieten. | ||||||||||||
Zelf uitvoeren individuele begeleiding | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Voorgesteld word om zelf individuele begeleiding aan te bieden, zonder tussenkomst van indicaties en zorgaanbieders. Ook bemannen wij de buurtteams, inclusief triage, waardoor we de ondersteuning aan de inwoner direct kunnen aansturen. Wij verwachten dat deze aanpak effectiever en kostenbesparender is dan het inschakelen van meerdere aanbieders met indicaties. Om dit vorm te geven is een eenmalig impuls investering van € 200.000 in 2025 noodzakelijk. De jaren daaropvolgend leidt dit tot een besparing van afgerond € 235.000 (zie zoekrichtingen scherp door de begroting). | ||||||||||||
Totaal Financiële ontwikkelingen | 30.856 | -27.918 | 2.938 | 4.185 | 3.538 | 3.322 | ||||||
Invullen voorjaarsnota zoekrichtingen | ||||||||||||
Zoekrichting voorjaarsnota - Scherp door de begroting | 800 | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 | ||||||
In de voorjaarsnota 2024 zijn meerdere zoekrichtingen opgenomen. Één van de zoekrichtingen is "ga scherp door de huidige begroting" met als doel een lastenverlaging of inkomstenverhoging te generen die tezamen een effect van afgerond € 800.000 hebben op het begrotingssaldo. Inmiddels is invulling gegeven aan deze zoekrichting. Om deze reden wordt de in de voorjaarsnota opgevoerde stelpost gecorrigeerd en worden de concrete voorstellen als zodanig verwerkt in de begroting 2025-2028. | ||||||||||||
Zoekrichting voorjaarsnota 2024 - Scherp door de coalitiemiddelen | 800 | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 | ||||||
In de voorjaarsnota 2024 is de zoekrichting ' scherp door het coalitieakkoord' opgenomen van €800.000. Inmiddels is invulling gegeven aan deze zoekrichting en is de taakstelling verdeeld onder de thema's binnen het coalitieakkoord. Bij de verdeling is rekening gehouden met de hoogte van de toegevoegde middelen vanuit het coalitieakkoord. Op deze wijze worden wel de meer-investeringen verlaagd maar blijven de initiële middelen beschikbaar (minder "meer" investeringen). Daarnaast zullen de taakstellingen worden ingevuld op een dusdanige manier dat de burger er zo min mogelijk van merkt en nieuw beleid (ingevoerd in deze coalitieperiode) wordt ontzien. Om deze reden wordt de in de voorjaarsnota opgevoerde stelpost gecorrigeerd en worden de concrete voorstellen als zodanig verwerkt in de begroting 2025-2028. | ||||||||||||
Totaal Invullen voorjaarsnota zoekrichtingen | 1.600 | 0 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | ||||||
Invulling zoekrichting - Scherp door de begroting | ||||||||||||
Afschalen Catering/Lunches | -20 | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 | ||||||
Deze besparing richt zich op de facilitaire dienstverlening en het gebruik van ICT-middelen. Dit omvat het versoberen van contracten met de leasemaatschappij, catering, en print- en drukwerkleveranciers en vermindering van licentiekosten door rationalisering van IT landschap. Voorgesteld wordt om €20.000 te bezuinigen op de catering en lunches. | ||||||||||||
Besparing op applicaties en softwaregebruik | -65 | 0 | -65 | -65 | -65 | -65 | ||||||
Deze besparing richt zich op de facilitaire dienstverlening en het gebruik van ICT-middelen. Dit omvat het versoberen van contracten met de leasemaatschappij, catering, en print- en drukwerkleveranciers en vermindering van licentiekosten door rationalisering van IT landschap. Voorgesteld wordt om €65.000 te bezuinigen op applicaties en software. | ||||||||||||
Boomspiegels in verharding | -50 | 0 | -50 | -75 | -75 | -75 | ||||||
Voorgesteld wordt om de boomspiegels in verharding te gaan maaien in plaats van te schoffelen. Dit resulteert in een onkruidlaag die één tot twee keer per jaar gemaaid wordt en een reductie van de kosten. | ||||||||||||
Implementatie Wet openbare overheid | -20 | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 | ||||||
De Wet open overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden, ter vervanging van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo regelt het recht van burgers op informatie van de overheid en heeft als doel de overheid transparanter te maken. Daartoe legt de Woo aan bestuursorganen de verplichting op om, naast het openbaar maken van informatie op verzoek, informatie ook actief openbaar te maken. De gemeente Hilversum implementeert de Woo via een projectmatige aanpak, waarbij er specialistische kennis en advisering nodig is. Vanuit het rijk is hiervoor structureel budget beschikbaar gesteld van €219.000 per jaar. Een bezuiniging van €20.000 kan zonder mogelijke consequenties worden gerealiseerd. | ||||||||||||
Inzet cultuurcoaches | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 | ||||||
Voorgesteld wordt om de cultuurcoaches anders in te richten. De cultuurcoaches worden nu betaald met deels middelen van de rijksoverheid en deels middelen van de gemeente. De middelen van de gemeente vormen de matching voor de middelen van de rijksoverheid. Door het werkgeverschap elders te beleggen kan de gemeente afgerond € 25.000 besparen. | ||||||||||||
Lease auto minder | 0 | 0 | 0 | -20 | -20 | -20 | ||||||
Deze besparing richt zich op de facilitaire dienstverlening en het gebruik van ICT-middelen. Dit omvat het versoberen van contracten met de leasemaatschappij, catering, en print- en drukwerkleveranciers en vermindering van licentiekosten door rationalisering van IT landschap. Voorgesteld wordt om vanaf 2026 €20.000 te bezuinigen op het aantal leaseauto's. | ||||||||||||
Leges heffen nutsbedrijf | 0 | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 | ||||||
Eind 2023 is de nieuwe Leidingverordening door de gemeenteraad vastgesteld. Op basis van deze nieuwe verordening worden ook de contracten met de grotere nutsbedrijven herzien. | ||||||||||||
Marktconforme huurovereenkomsten (BINK) | 0 | -90 | -90 | -90 | -90 | -90 | ||||||
In sommige huurovereenkomsten is de mogelijkheid opgenomen om de huur eens in de vijf jaar aan te passen aan de marktsituatie. Dit betreft niet de jaarlijkse prijsindexering. Momenteel bieden een aantal huurovereenkomsten deze mogelijkheid. Wij zijn onlangs gestart met een herzieningsprocedure voor twee panden. Hiermee verwachten wij de komende jaren structureel een hogere huuropbrengst te realiseren. | ||||||||||||
Milieubeheer sanering | -20 | 0 | -20 | -20 | -20 | -20 | ||||||
Voor de reeds door de gemeente uitgevoerde bodemsaneringen is een post nazorg begroot voor de saneringen op Anna’s Hoeve en Villa Industria. Indien blijkt dat er maatregelen genomen moeten worden, zijn wij op grond van de Wet bodembescherming verplicht deze maatregelen te treffen. Tot op heden zijn er nog geen uitgaven geweest na het uitvoeren van monitoring. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van bodemonderzoeken waarbij mogelijk gevaar kan optreden voor de volksgezondheid en nog geen veroorzaker bekend is. We stellen voor om beide budgetten structureel met € 20.000 te verlagen. | ||||||||||||
Minder printers inzetten | 0 | 0 | 0 | -20 | -20 | -20 | ||||||
Deze besparing richt zich op de facilitaire dienstverlening en het gebruik van ICT-middelen. Dit omvat het versoberen van contracten met de leasemaatschappij, catering, en print- en drukwerkleveranciers en vermindering van licentiekosten door rationalisering van IT landschap. Voorgesteld wordt om €20.000 te bezuinigen op de inzet van printers. | ||||||||||||
Nachttrein | -300 | 0 | -300 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In het Coalitieakkoord 2022-2026 heeft het college afgesproken dat Hilversum aansluiting moest krijgen op het NS-nachtnet. Om de stations Hilversum Media Park, Hilversum en Hilversum Sportpark allemaal die aansluiting te geven, heeft de gemeente de NS gevraagd een nachttrein op het traject Amsterdam Centraal-Hilversum-Utrecht Centraal v.v. te laten rijden. In de begroting was budget opgenomen voor 2024 en 2025 om de nachttrein te bekostigen. Inmiddels rijdt de nachttrein tot en met 31 december 2024. Gezien de huidige financiële ontwikkelingen en de weinige animo voor de nachttrein inzet niet te verlengen. | ||||||||||||
Verlagen budget burgerzaken | -60 | 0 | -60 | -60 | -60 | -60 | ||||||
Voorgesteld wordt het burgerzaken budget af te romen met €60.000. Een verlaging van het budget zorgt ervoor dat wij één FTE minder kunnen aantrekken voor het team Burgerzaken. Op basis van de huidige inzichten achten wij dit acceptabel, maar er bestaat een risico dat de paspoortpiek toeneemt en de wachttijden zullen oplopen door een verminderde personele bezetting. | ||||||||||||
Verlagen buget recruitment | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 | ||||||
Voor de ondersteuning van recruitment activiteiten is een exploitatiebudget beschikbaar. Door de enthousiaste toegespitste inzet van onze eigen recruiters en de beter wordende zien we dat er minder budget benodigd is. Kanttekening is uiteraard als de arbeidsmarkt krapper wordt of verloop vanuit de organisatie toeneemt dat dan meer budget nodig kan zijn. | ||||||||||||
Verlaging budget onvoorzien | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 | ||||||
In de huidige begroting wordt rekening gehouden met een budget onvoorzien van € 100.000. Voorgesteld wordt om dit budget te verlagen met € 25.000 naar € 75.000 per jaar. | ||||||||||||
Wijken & Buurten - Digital platform | -25 | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 | ||||||
Het structurele budget ‘Digitaal Platform’ is bestemd voor het (extern) ontwikkelen en hosten van de wijken- en buurtenpagina’s op een digitaal platform. Het digitaal platform is inmiddels opgericht. Vanuit dit budget betalen we enkel nog de externe hosting van het platform. | ||||||||||||
Zelf uitvoeren individuele begeleiding | 0 | 0 | 0 | -235 | -235 | -235 | ||||||
Voorgesteld word om zelf individuele begeleiding aan te bieden, zonder tussenkomst van indicaties en zorgaanbieders. Ook bemannen wij de buurtteams, inclusief triage, waardoor we de ondersteuning aan de inwoner direct kunnen aansturen. Wij verwachten dat deze aanpak effectiever en kostenbesparender is dan het inschakelen van meerdere aanbieders met indicaties. Om dit vorm te geven is een eenmalig impuls investering van €200.000 in 2025 noodzakelijk (zie financiële ontwikkelingen). Dit leidt met ingang van 2026 tot een jaarlijks besparing van €235.000. | ||||||||||||
Totaal Invulling zoekrichting - Scherp door de begroting | -635 | -165 | -800 | -800 | -800 | -800 | ||||||
Invulling zoekrichting - Scherp door de coalitiemiddelen | ||||||||||||
Thema: Aantrekkelijke stad | -200 | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 | ||||||
Binnen het thema aantrekkelijke stad zullen voor het bedrag van €200.000 besparingen worden doorgevoerd. Deze besparing draagt bij aan de invulling van de taakstelling vanuit de voorjaarsnota 2024 “Scherp door de coalitiemiddelen”. | ||||||||||||
Thema: Bloeiende economie | -100 | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | ||||||
Binnen het thema bloeiende economie zullen voor het bedrag van €100.000 besparingen worden doorgevoerd. Deze besparing draagt bij aan de invulling van de taakstelling vanuit de voorjaarsnota 2024 “Scherp door de coalitiemiddelen”. | ||||||||||||
Thema: Financiën en Bestuur | -100 | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | ||||||
Binnen het thema financiën en bestuur zullen voor het bedrag van €100.000 besparingen worden doorgevoerd. Deze besparing draagt bij aan de invulling van de taakstelling vanuit de voorjaarsnota 2024 “Scherp door de coalitiemiddelen”. | ||||||||||||
Thema: Groen & Duurzaamheid | -200 | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 | ||||||
Binnen het thema groen en duurzaam zullen voor het bedrag van €200.000 besparingen worden doorgevoerd. Deze besparing draagt bij aan de invulling van de taakstelling vanuit de voorjaarsnota 2024 “Scherp door de coalitiemiddelen”. | ||||||||||||
Thema: Sociaal Domein | -200 | 0 | -200 | -200 | -200 | -200 | ||||||
Binnen het thema sociaal domein zullen voor het bedrag van €200.000 besparingen worden doorgevoerd. Deze besparing draagt bij aan de invulling van de taakstelling vanuit de voorjaarsnota 2024 “Scherp door de coalitiemiddelen”. | ||||||||||||
Totaal Invulling zoekrichting - Scherp door de coalitiemiddelen | -800 | 0 | -800 | -800 | -800 | -800 | ||||||
Totaal wijzigingen Begroting 2025-2028 | 29.037 | -28.773 | 264 | -75 | -1.052 | -1.143 |