Overzicht verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV). De verdeling van de stemmen wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers van het voorafgaande jaar. Het stempercentage in 2024 is 4,12% gebaseerd op de voorlopige jaarrekening 2023. Het stempercentage in 2023 was 4,20%.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De OFGV verricht voor de gemeente taken op het gebied van milieu. Dit zijn een aantal door het rijk verplichte zogenoemde basistaken en niet verplichte zogenoemde plustaken. Waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, toezicht houden en handhaven. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Ook verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2024
2025
Financiële belang
€ 788.000
€ 838.000
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 594.000 nadeel voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 1,2 miljoen nadeel voor mutaties)
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2024 en 2025 zijn gebaseerd op de 3e begrotingswijziging 2024 en de Ontwerpbegroting 2025 van de OFGV. De 3e begrotingswijziging 2024 en de Ontwerpbegroting 2025 zijn vastgesteld tijdens de Algemene Bestuursvergadering (AB) op 28 juni 2024.
De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de totale financiële bijdrage per deelnemer van het voorgaande kalenderjaar (2024). Het stempercentage over 2025 is derhalve nog niet bekend. Onze deelname in 2024 wordt bepaald aan de hand van de jaarcijfers over 2023 en bedraagt 4,12% op basis van de voorlopige jaarrekening 2023. In 2023 namen wij deel voor 4,20%.
Afgesproken is dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. Vooralsnog zijn geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt. De totale begroting van de OFGV in 2025 is € 18,9 miljoen (2024: € 17,5 miljoen)Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
€ 1,0 miljoen
€ 1,0 miljoen
Vreemd vermogen
€ 4,7 miljoen
€ 4,7 miljoen
Toelichting
De bovenstaande cijfers 2024 en 2025 zijn gebaseerd op de 3e begrotingswijziging 2024 en de Ontwerpbegroting 2025.
Ontwikkelingen
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers en zijn bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH-taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.
Invoering van de Omgevingswet leidt tot meer taken die wettelijk verplicht moeten worden uitgevoerd door een omgevingsdienst. Hilversum voert hierover gesprekken met de OFGV.Risico's
In de Ontwerpbegroting 2025 noemt de OFGV o.a. de volgende risico's: indexering, implementatiekosten ICT & VTH systemen, datagericht werken, functiewaardering, ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, wegvallende overige opbrengsten, eisen aan de taakuitvoering en ziekteverzuim.
De OFGV heeft een vrij beschikbare weerstandscapaciteit van € 897.563 en noemt een benodigde weerstandscapaciteit van € 972.500: de ratio komt daarmee op 0,9. Dit valt binnen de daarvoor afgesproken bandbreedte van 0,8 – 1,2.Programma
1. Wonen en leven
Website
Archief Gooi en Vechtstreek
Archief Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. De deelnemers aan deze regeling, de publieke rechtspersonen Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de Regio Gooi- en Vechtstreek hebben besloten tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling als bedoeld in artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), ten behoeve van de instandhouding van een Archief Gooi en Vechtstreek.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren, de Veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek en de Regio Gooi en Vechtstreek.
Doel en openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2024 is deze gemeenschappelijke regeling getroffen met het doel de belangen van de gemeenten en de regio’s in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats van de gemeenten in gezamenlijkheid te behartigen
Alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek.
2024
2025
Financiële belang
€ 611.000
€ 628.000
Financieel resultaat
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2024 van het Archief bedraagt € 1,6 miljoen conform de begroting van het Archief Gooi en Vechtstreek 2024. De bijdrage van gemeente Hilversum is 610.650 euro in 2024. Voor 2025 zal dit bedrag worden geïndexeerd met 2,8%, waardoor het belang € 627.748,20 bedraagt in 2025.
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
N.v.t
N.v.t
Vreemd vermogen
N.n.b.
N.v.t.
Toelichting
Cijfers 2024 zijn gebaseerd op het raadsvoorstel GR Archief Gooi en Vechtstreek. De Gemeenschappelijke regeling is per 1 januari 2024 in werking getreden.
Ontwikkelingen
De Gemeenschappelijke Regeling is per 1 januari 2024 in werking getreden. Er zijn bij het opstellen van de programmabegroting geen ontwikkelingen te vermelden sinds de inwerkingstreding.
Eenmaal per jaar vindt in het eerste kwartaal - voor de eerste maal in 2025- een evaluatie plaats van deze regeling. Centrumgemeente Hilversum neemt hiertoe het initiatief.Risico's
Er is geen sprake van majeure risico's
Programma
1. Wonen en leven
Website
www.archiefgooienvechtstreek.nl
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Heller in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep worden op basis van het voortschrijdend tienjaars-gemiddelde aandeel van de deelnemende gemeenten in het aantal SW-medewerkers bij Tomingroep de onderstaande zaken bepaald:
-het aandeel in het eigen vermogen;
-een eventuele dividenduitkering of verliescompensatie;
-de stemverhouding in bestuursvergaderingen van het Schap.
Voor Hilversum is het voor 2022 vastgestelde aandeel 32,4 % (vastgesteld door AB Tomin op 28 maart 2024).Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2024
2025
Financiële belang
€ 7,8 miljoen
€ 7,8 miljoen
Financieel resultaat
€ 1,4 miljoen nadeel na mutaties reserves (€ 1,6 miljoen winst voor mutaties reserves)
€ 1,2 miljoen nadeel na mutaties reserves (€ 2,4 miljoen winst voor mutaties reserves)
Toelichting
Het financieel belang is de jaarlijkse rijksbijdrage Wsw die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen 2024 en 2025 zijn gebaseerd op de meicirculaire 2024.
Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk boekjaar minimaal € 0. In de begroting 2024 bedraagt het resultaat van het Schap € 1,6 miljoen winst en is de garantietoekenning van de BV € 0. In 2025 doteert het Schap juist € 3.6 miljoen aan de BV waardoor per saldo het verlies voor het Schap € 1,2 miljoen bedraagt. De totale begroting 2025 Tomin Schap bedraagt € 22,7 miljoen (2023: € 22,4 miljoen). Het financieel resultaat 2024 en 2025 zijn op basis van de begroting 2025 Tomin Schap. Voor de jaren 2024 en 2025 wordt geen dividend verwacht.Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
€ 11,8 miljoen
€ 11,8 miljoen
Vreemd vermogen
€ 1,1 miljoen
€ 0,7 miljoen
Toelichting
Cijfers 2024 en 2025 zijn op basis van de begroting 2025 Tomin Schap. Ondanks de geraamde winst van € 2,4 miljoen in 2025 daalt het eigen vermogen van het Schap met € 1,2 miljoen in 2025. Dit komt omdat het Schap € 3,6 miljoen doteert aan het eigen vermogen van de BV om het verwachte verlies van de BV in 2025 op te vangen. Het eigen vermogen van de BV is zonder de toevoeging vanuit het Schap nihil.
Het eigen vermogen van de BV loopt van € 12,3 miljoen in 2020 terug naar € 2.5 miljoen in 2025 (inclusief de toevoeging uit het Schap). Geconsolideerd met het eigen vermogen van het Schap betekent dit een daling van het eigen vermogen van € 16,5 miljoen in 2020 naar € 14,3 miljoen in 2025. De verwachting is dat deze daling in de komende jaren doorzet.
Ontwikkelingen
De primaire taak van het Werkvoorzieningsschap is om zo goed mogelijk uitvoering te geven aan de sociale werkvoorziening (SW).
Naar aanleiding van de verliezen over 2019 is het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Tomin in 2020 een verkenning gestart naar mogelijkheden om Tomin door te ontwikkelen tot arbeidsontwikkelbedrijf, dat toegerust is op de toekomst en waarbij de bestuursopdracht (waarbij verliezen BV worden gecompenseerd door plaatsing P-wetters) werd herzien. Medio 2021 zijn de uitkomsten van de verkenning met de raad gedeeld: Tomin ontwikkelt zich in de periode 2022-2025 door tot een werkleerbedrijf. Het in 2021 opgestelde bedrijfsplan 2022-2025 is vanaf 2022, fasegewijs, geïmplementeerd.
Het geconsolideerde eigen vermogen (Werkvoorzieningsschap Tomingroep en Tomingroep BV) loopt echter in de laatste prognoses terug naar € 14,3 miljoen in 2025. Het Algemeen Bestuur heeft, onder andere naar aanleiding van de nadelen in de meerjarenbegroting, het volgende in gang gezet:
• In 2023 is een nadere analyse gemaakt van de risico’s en de maatregelen die daarop kunnen worden ingezet;
• in 2024 zal -in het kader van de afgesproken midterm-review van het bedrijfsplan Ketensamenwerking met de ketenpartners (Gemeenten, Tomingroep en werkgeversdienstverlening)- worden ingegaan op hoe de samenwerking verloopt en op welke punten er kan of moet worden bijgestuurd om de doelstellingen het bedrijfsplan te realiseren.Tomin wordt op dit moment geconfronteerd met een veelvoud aan ontwikkelingen en is gebaat bij stabiliteit en een vaste koers. Tegelijkertijd is er een realiteit ontstaan waarin het eigen vermogen zo hard terugloopt dat bijsturing op het bedrijfsplan 2022-2025 vereist is. In een dergelijke situatie is het wenselijk dat gemeenteraden op gezette tijden worden geïnformeerd en dat er antwoord komt op de vraag of inhoudelijke en financiële doestellingen van het bedrijfsplan nog haalbaar zijn.
Risico's
De gemeenten zetten de in de Algemene Uitkering ontvangen Wsw-bijdrage (rijkssubsidie Wsw) door naar het Schap. Doordat het Wsw-bestand afneemt, stijgen de kosten relatief door het ontbreken van schaalvoordelen. De strategienota ging uit van plaatsing P-wetters en groei van de onderneming. Dit is niet rendabel gebleken omdat P-wetters relatief duur zijn (zonder marktconforme begeleidingsvergoeding) en omdat voor het extra werk relatief dure inhuur ingezet moest worden. De nadelen konden worden opgevangen omdat de Tomingroep (in relatie tot andere SW-bedrijven in het land) een uitzonderlijk grote buffer had, namelijk het gezamenlijk eigen vermogen van het Schap en de BV. Het eigen vermogen loopt nu echter snel terug en is in 4 jaar tijd fors gedaald. De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers).
Programma
3. Werken
Website
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 6 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen zijn dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2024
2025
Financiële belang
€ 9,9 miljoen
€ 9,9 miljoen
Financieel resultaat
€ 0, na mutaties reserves (€ 433.000 nadeel voor mutaties reserves)
€ 0, na mutaties reserves (€356.248) nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
Het financieel aandeel 2024 is gebaseerd op de in 2024 betaalde of nog te betalen bedragen aan de Veiligheidsregio, evenals de nog niet-gewijzigde Programmabegroting 2024 van de Veiligheidsregio.
Het financieel resultaat 2025 is gebaseerd op de concept-programmabegroting van de Veiligheidsregio.
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum in 2025 circa 40,4% van de kosten. Voor 2025 bestaat dit uit de volgende bedragen: Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 9,4 mln (2024: € 9,3 mln), Bijdrage Bevolkingszorg € 157.253 (2024: € 143.583), Bijdrage huisvesting € 358.486 (2024: € 363.448).
Het totaal van de exploitatie 2025 (baten) bedraagt € 30,8 mln exclusief onttrekkingen reserves, (2024: € 29,9 miljoen).Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
€ 5,0 miljoen
€ 5,0 miljoen
Vreemd vermogen
€ 27,2 miljoen
€ 25,0 miljoen
Toelichting
De cijfers per 31-12-2024 en 31-12-2025 zijn gebaseerd op de concept-programmabegroting 2025 van de Veiligheidsregio.
Ontwikkelingen
Na het veelbewogen begin van dit decennium dat werd gekenmerkt door langdurige crises, ligt de focus in 2025 op grote ontwikkelingen die de Veiligheidsregio’s doormaken. Zo zal de doorontwikkeling van de samenwerking tussen Veiligheidsregio Flevoland en Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, na de belangrijke besluiten die in 2024 genomen worden ten aanzien van de governance, in 2025 een belangrijk thema zijn.
Vanaf 2024 dragen de veiligheidsregio’s hun coördinerende rol ten aanzien van de opvang van Oekraïense ontheemden over, waardoor de veiligheidsregio’s zich na jaren van crises hopelijk weer meer op hun reguliere taken kunnen focussen. Een belangrijk aandachtspunt in 2025 zal de versterking van de crisisbeheersing en informatievoorziening zijn.
Verder richten de Veiligheidsregio’s zich in 2025 op de uitvoering van de nieuwe beleidsdoelen, met daarbij behorende beleidsvoornemens. Dat er op het gebied van crises naar waarschijnlijkheid sprake is van een rustiger vaarwater, betekent niet dat 2025 een jaar zonder uitdagingen wordt. De maatschappij is continu aan verandering onderhevig en ontwikkelt zich snel. De Veiligheidsregio’s moeten zich flexibel opstellen en met deze veranderingen mee kunnen bewegen, om de veiligheid van de omgeving te kunnen blijven waarborgen
Risico's
In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum vanaf 2025 voor zo’n 40% aansprakelijk. Dat is 2% minder dan voor 2025, vanwege een landelijke herijking van het gemeentefonds. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk. Er is in de Programmabegroting 2024 en 2025 rekening gehouden met een lagere COA-indexatie dan daadwerkelijk is toegepast sinds juni dit jaar. In 2024 is rekening gehouden met een stijging looncompensatie van 3,9% en in 2025 met 5,3%. Per juni 2024 is die echter vastgesteld op 6,4%. De Veiligheidsregio heeft, mede op aangeven van de gemeente Hilversum, aangegeven eerst te zullen bekijken of dit op te vangen is binnen de eigen begroting. Mocht dit de operatie raken, dan kan dit mogelijk een hogere gemeentelijke bijdrage tot gevolg hebben in 2024 (jaarrekening 2024) en 2025 (eerste begrotingswijziging).
In de programmabegroting 2025 noemt de VRGV als grootste 2 risico's, te weten:
Verplichtend karakter: brandweerpersoneel (voorheen: Taakdifferentiatie brandweerpersoneel). Het financiële risico is voor het gehele land fors, maar met name voor de veiligheidsregio’s die voor een groot deel drijven op vrijwilligheid. Gelet op de eerste aannames blijkt dat er bij VRGV een minimaal risico is van € 2 mln per jaar. Het financieel risico schatten we in op 30% van de extra kosten. Over 2 jaar gerekend is het financieel risico € 1,2 mln.
Meldplicht Datalekken: Vanuit de Wet bescherming persoonsgegevens zijn organisaties waar een datalek zich voordoet verplicht dit binnen 72 uur te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarbij gaat het om een datalek waarbij gevoelige informatie op straat kan komen te liggen. Doet men dit niet, dan kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen van maximaal € 900.000.Programma
4. Bestuur
Website
Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname
In 2024 behandelden de gemeenteraden een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling (Hilversum 6 maart 2024). De GR wordt iedere 2 jaar geactualiseerd. Hiermee is de regeling, naast een aantal technische wijzigingen, in lijn gebracht met de gewijzigde Wgr. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 17% van de stemmen (1 van de 6) heeft. Een andere bepaling in de gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat burgemeester Van den Top voorzitter is. Als lid namens Hilversum is wethouder Van Voorden lid van het algemeen bestuur. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die Eemnes aangaat. In dat geval heeft Eemnes ook een gelijke stem, en is het aandeel van Hilversum 14%.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio GV opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2024
2025
Financiële belang
€ 41,1 miljoen
€ 45,3 miljoen
Financieel resultaat
€ 0 na mutaties reserves (€ 970.000 nadeel voor mutaties reserves)
€ 0 na mutaties reserves (€ 1,54 miljoen nadeel voor mutaties reserves)
Toelichting
Cijfers 2025 respectievelijk 2024 zijn gebaseerd op begroting 2025 respectievelijk begroting 2024. De bijdrage 2024 bestaat uit een bedrag van € 21,2 miljoen (2025: € 24,5 miljoen) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 19,9 miljoen (2025: € 20,7 miljoen) aan middelen, die Hilversum als centrumgemeente ontvangt. Van de € 21,2 miljoen gemeentelijke bijdrage 2024 (2025: € 24,5 miljoen) is € 10,3 miljoen (2025: € 11,5 miljoen) voor de GAD. De begroting 2024 van de Regio GV bedraagt circa € 97,9 miljoen (2025: € 107,9 miljoen vóór begrotingswijzigingen).
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
€ 16,3 miljoen
€ 16,3 miljoen
Vreemd vermogen
€ 57,3 miljoen
€ 58,9 miljoen
Toelichting
De standen eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op de begroting 2025.
Ontwikkelingen
Belangrijke ontwikkelingen in de werkzaamheden van de Regio Gooi en Vechtstreek zoals genoemd in de Kaderbrief zijn:
• De keuze voor de scheiding van PMD afval en opgave rond de huisvesting van de functies van de GAD.
• Voor de versterking van de gezondheidszorg worden de GGD en Jeugd en Gezin samengevoegd.
• Een groot aantal ontwikkelingen rond het programma Onderwijs en Werk.Risico's
De Regio Gooi en Vechtstreek geeft in de concept-programmabegroting 2025 aan dat tegenover het risicoprofiel van ruim € 1,1 miljoen een weerstandscapaciteit van € 1,2 miljoen staat. De daaruit voortvloeiende ratio is met 1,09 voldoende te noemen (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV de ontwikkeling verwerkingstarieven recyclingscomponenten en diverse risico’s van uitval ICT voorzieningen.
Programma
4. Bestuur
Website
Vennootschap of Coöperatie
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname
Hilversum is 1 van de 14 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Bergen (NH), Gouda, Hoogeveen, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist, en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
- De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
- Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.
2024
2025
Financiële belang
€ 2,3 miljoen
€ 2,5 miljoen
Financieel resultaat
€ 0
€ 0
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage van Hilversum is gebaseerd op de af te nemen diensten door Hilversum aan de Coöperatie en de jaarlijkse begroting van de Coöperatie. Dit wordt in een uitvoeringsovereenkomst (UO) uiteengezet en ondertekend door beide partijen. De concept UO 2025 (€ 2,5 miljoen) is nog niet vastgesteld en ondertekend en kan daarom nog wijzigen.
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balans-standen op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2023. Het eigen vermogen per 31-12-2023 bedroeg € 2,2 miljoen en het vreemd vermogen € 6,1 miljoen.
Ontwikkelingen
In de visie 2025 van de Coöperatie ParkeerService is als uitgangspunt opgenomen dat de Coöperatie streeft naar een geleidelijke groei met één lid per jaar. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2025 waren de gevoerde gesprekken met potentiële nieuwe leden onvoldoende concreet om daar concreet extra omzet en kosten voor te ramen. De verwachting is dat de begroting van de Coöperatie ParkeerService desalniettemin sluitend is.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Regio Utrecht BV
Bestuurlijke deelname
De gemeente heeft als aandeelhouder, in de persoon van de wethouder Economie, in de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AVA), de mogelijkheid om richting te geven aan de werking van de ROM. De bevoegdheden van de AVA zijn onder andere het benoemen van de Raad van Commissarissen (RVC), het benoemen van directie en investeringscomité op voordracht van de RvC, het vaststellen van het investeringsreglement, en het besluiten over statuten, uitgifte van aandelen en tussentijdse uitkeringen. De governance is zo ingericht dat er geen belangenverstrengeling kan ontstaan. De sturingsmogelijkheid van de Raad is dan ook op afstand.
Partners
De gemeenten Utrecht en Amersfoort, de provincie Utrecht, de Universiteit van Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht, en het Ministerie van EZK.
Doel en openbaar belang
De ROM Regio Utrecht BV versterkt de economische structuur van de Regio Utrecht en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionaal Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Door ondersteuning van het bedrijfsleven en het ecosysteem wordt het innovatieve vermogen van de regio versterkt en via deze weg de welvaart en het welzijn blijvend vergroot. Zij sluit aan op de activiteiten van de Economic Board Utrecht waar bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden elkaar vinden in het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Haar activiteiten passen in de in 2022 vastgestelde meerjarenstrategie. De ROM Regio Utrecht BV is het antwoord op een aantal uitdagingen:
- Het creëren van een aanspreekpunt in de regio om cofinanciering te krijgen vanuit Invest-NL in het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Oplossingen die vaak een moeilijk financierbare top kennen;
- De Regio Utrecht beschikt over een zeer bescheiden omvang aan stimuleringsinstrumenten voor het MKB. Er is weinig effectieve business development capaciteit om innovatie bij het bedrijfsleven en daarmee steun bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken tot stand te brengen. De ROM beschikt over business development capaciteit waardoor bedrijven sneller in staat zijn om hun product door te ontwikkelen en op te schalen;
- De ROM gaat via diverse fondsen voorzien in een op dit moment niet in te vullen behoefte naar kapitaal bij het innovatieve bedrijfsleven;
- De versterking van de inzet op internationalisering van het bedrijfsleven door bundeling van capaciteit binnen de tak trade en invest;
- Het zorgen voor een helder en eenduidig aanspreekpunt in de regio voor bedrijven met een business development en of investeringsvraag.
2024
2025
Financiële belang
€ 2 miljoen kapitaaloverdracht / jaarlijkse exploitatiebijdrage € 148.000
€ 2 miljoen. kapitaaloverdracht / jaarlijkse exploitatiebijdrage € 148.000 + indexatie begroting 2025
Financieel resultaat
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Toelichting
De financiële resultaten over 2024 en 2025 zijn op dit moment nog niet bekend. Het financieel belang van de gemeente Hilversum is in totaal € 2 miljoen. De gemeente Hilversum heeft als aandeelhouder een belang van 3,88% in de ROM Regio Utrecht BV.
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Toelichting
Het eigen vermogen (of groepsvermogen) van de verbonden partij bedraagt ultimo 2023 € 49,2 miljoen. Het vreemd vermogen bedraagt ultimo 2023 € 9,9 miljoen waarvan langlopende schuld € 4,2 miljoen en kortlopende schuld € 5,7 miljoen. De jaarrekening 2023 van de ROM Regio Utrecht BV is in juni 2024 ontvangen.
Ontwikkelingen
De ROM heeft tot en met 2023 44 investeringen gedaan in 29 individuele bedrijven.
Risico's
In lijn met gelijksoortige risico's wordt de maximum bandbreedte ingeschat op de totale hoogte van de deelneming: € 2 miljoen. De kans van optreden van dit risico wordt met 1% zeer klein ingeschat. Dit individuele ROM risico wordt opgenomen in het overkoepelende risico dat het portfolio van onze gemeentelijke borgstellingen, garanties, rechtstreekse geldleningen en deelnemingen beslaat.
Programma
3. Werken
Website
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De BNG Bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de BNG Bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2024
2025
Financiële belang
€ 274.000
€ 274.000
Financieel resultaat
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Over 2023 verwachten we in 2024 een dividend van € 261.228 te ontvangen. Een prognose van de financiële resultaten over 2023 en 2024 geeft de BNG Bank niet vrij. Daarnaast emitteert de BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). De meest actuele gegevens zijn afkomstig uit de jaarrekening 2023 van de BNG Bank die op 25 april 2024 door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders is vastgesteld. Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen over 2023 en is groot € 254 miljoen.
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2024 en 2025 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG Bank niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2023 en bedroeg € 4,7 miljard respectievelijk € 111 miljard.
Ontwikkelingen
Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten vindt de BNG Bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2024.
Risico's
Gering. De ratings van de BNG Bank zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s, en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat. De BNG Bank behoort daarmee tot de veiligste banken ter wereld.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2024
2025
Financiële belang
€ 89.569
€ 89.569
Financieel resultaat
28,0 miljoen
46,0 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel). De te verwachten resultaten over 2024 en 2025 zijn gebaseerd op de financiële projectie 2024-2028 van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van oktober 2023. Het te verwachten dividend over 2024 (uit te betalen in 2025) bedraagt € 0 per aandeel.
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
€ 753,6 miljoen
€ 753,6 miljoen
Vreemd vermogen
€ 1674,0 miljoen
€ 1839,0 miljoen
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2024 en 31-12-2025 zijn gebaseerd op de financiële projectie van Vitens zoals die is geagendeerd in de AVA van oktober 2023.
Ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat Vitens voor een 'enorme investeringsopgave'. Vitens zal daarom de komende jaren geen dividend uitkeren aan aandeelhouders omdat Vitens niet aan zijn eigen voorwaarden voor het uitkeren van dividend kan voldoen.
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouder). De wethouders Ruimtelijke Ordening (in Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren.
Doel en openbaar belang
GEM Crailo BV heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2024
2025
Financiële belang
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Financieel resultaat
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Toelichting
Op 22 maart 2023 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2023 en het jaarplan 2024 van GEM Crailo BV vastgesteld. Uit het jaarverslag 2023 blijkt dat het eigen vermogen € 2,9 miljoen is en het vreemd vermogen € 44,6 miljoen. De geraamde winst van de grondexploitatie bedraagt € 6,9 miljoen. op eindwaarde per 31 december 2031 (en € 5,9 miljoen op contante waarde per 1 januari 2024).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks met de jaarrekening Crailo wordt geactualiseerd. Hierdoor is het niet mogelijk om de standen eind 2024 en 2025 te benoemen.Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Toelichting
GEM Crailo BV heeft eind december 2020 de gronden van de gemeente Hilversum, de gemeente Laren en de gemeente Gooise Meren overgenomen tegen een totaalbedrag van € 33,2 miljoen. De koopsom is voldaan door middel van een uitgestelde betaling. Deze uitgestelde betaling dient uiterlijk op 31 december 2029 plaats te vinden. Deze nog te ontvangen koopsom is verantwoord als verstrekte langlopende lening. In december 2029 wordt van GEM Crailo BV een bedrag van € 16,1 miljoen ontvangen. Dit bedrag wordt vervolgens door de gemeente overgemaakt naar de Provincie Noord-Holland ter aflossing van onze langlopende schuld van € 16,1 miljoen. Vooralsnog zien wij geen risico op het niet kunnen aflossen van de langlopende schuld bij de Provincie Noord-Holland. Op basis van de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie is de verwachting dat deze winstgevend wordt afgesloten. De eerste verkoop heeft plaatsgevonden waarbij deze meer dan verwacht positief is uitgevallen.
GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen, met een resterende looptijd tot en met 31 december 2025. De gemeente Hilversum staat op dit moment voor 45% (€ 9 miljoen) borg voor de door GEM Crailo BV bij de BNG aangetrokken kredietfaciliteit.
Ontwikkelingen
Sinds 2023 is de uitvoeringsfase in volle gang. Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan is 7 juli 2021 unaniem vastgesteld door de raden van de gemeenten Gooise Meren, Hilversum en Laren.
De Raad van State heeft op 1 februari 2023 uitspraak gedaan over de bestemmingsplannen ‘Buurtschap Crailo' van de drie gemeenten. Met deze uitspraak zijn de bestemmingsplannen ‘Buurtschap Crailo’ onherroepelijk geworden en inmiddels is gestart met de feitelijke realisatie.In 2024 gaan we verder aan de slag met de activiteiten uit het jaarplan 2024 zoals sloop en sanering van het gebied en het vaststellen van voorlopige en definitieve inrichtingsplannen voor de openbare ruimte. Daarnaast is de gronduitgifte gestart in 2023 met de koopovereenkomsten voor het Kazernekwartier, de Spiegelhorst en de initiatievenkavels. Naar verwachting worden de kavels met opstallen in 2024 aan de kopers geleverd. Daarnaast is in het eerste kwartaal van 2024 de voorbereidingen getroffen voor de ontwikkeling van het deelgebied Op Zuid.
Verder zal GEM Crailo BV actief participeren in de ontwikkeling van de mobiliteitsvisie van de verkeersknoop A1. Vooral de verbetering van de bereikbaarheid van het OV-knooppunt van voetgangers en fietsers is een belangrijk onderwerp.Risico's
Op 27 maart 2024 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarverslag 2023 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting Goois Natuurreservaat
Stichting Goois Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 14 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De andere participanten van het GNR zijn de gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen en Laren.
Doel en openbaar belang
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
2. aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.2024
2025
Financiële belang
€ 1,2 miljoen
€ 1,4 miljoen
Financieel resultaat
€ 57.000 winst na mutatie reserves (€ 161.000 winst voor mutatie reserves)
€ 5.800 verlies na mutaties reserves
Toelichting
Het financieel belang van de gemeente Hilversum in het GNR is door de uittreding van de provincie en de gemeente Amsterdam groter geworden. Hiervoor heeft het GNR compensatie ontvangen, dat naar rato is verdeeld over de gemeenten. Deze compensatie is door Hilversum in een reserve ondergebracht. De komende jaren wordt daarmee de verhoging van de bijdrage afgehecht. Na verloop van tijd zal de bijdrage uit deze reserve kleiner worden, zodat de exploitatie kan wennen aan de oplopende bijdrage aan het GNR. Wel is het zo dat een deel van de compensatie (€312.000) reeds door het GNR in 2024 in mindering is gebracht op de gemeentelijke bijdragen. Daarmee lijkt de gemeentelijke bijdrage in 2025 hoger dan enkel het toepassen van de indexatie, maar is niet het geval.
Tevens wordt er jaarlijks door het GNR een opstelling gemaakt waarin de ‘door te schuiven BTW’ aan de participanten is opgenomen. De gemeente vraagt dit bedrag terug middels het landelijke BTW-compensatiefonds. Deze ‘doorschuif-BTW’ is in mindering gebracht op het financieel belang van de gemeente. Het financieel belang en het financieel resultaat zijn gebaseerd op de Programmabegroting GNR 2024 en eerste wijziging van de begroting 2024 en de concept-Programmabegroting 2025.
De netto bijdrage (gedefinieerd als bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling bedraagt in 2025 € 1.4 miljoen (2024: € 1,2 miljoen). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2025: € 1,4 miljoen (2025: € 1,5 miljoen). De doorschuif-BTW op basis van de transparantieregeling is in 2025 naar verwachting € 214.000 (2024: € 214.000).Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
€ 3,2 miljoen
€ 3,2 miljoen
Vreemd vermogen
€ 1,0 miljoen
€ 0,9 miljoen
Toelichting
De cijfers 2024 en 2025 zijn gebaseerd op de Programmabegroting GNR 2024 en eerste wijziging van deze begroting 2024 en de concept-Programmabegroting 2025
Ontwikkelingen
In 2024 is het Beleidsplan GNR 2024-2027 naar de raad gegaan met de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. De raad heeft hierop positief geadviseerd. Het GNR gaat aan de slag met de uitvoering van dit beleidsplan.
Het Goois Natuurreservaat heeft zich tevens aangesloten bij het samenwerkingsverband LandschappenNL. Momenteel vormen 19 provinciale Landschappen en Landschapsbeheerorganisaties LandschappenNL; het Goois Natuurreservaat is op 21 juni 2024 toegetreden als 20ste lid. Hiermee is tevens een stap gezet richting het continueren van de samenwerking met de Nationale Postcodeloterij.Risico's
Jaarlijks wordt er door het GNR een opstelling gemaakt waarin de ‘door te schuiven BTW’ aan de participanten is opgenomen. De gemeente vraagt dit bedrag terug middels het landelijke BTW-compensatiefonds. Hilversum dekt hiermee een deel van haar bijdrage aan het GNR. Er bestaat een mogelijkheid dat als gevolg van gewijzigde inzichten in de toekomst, de BTW niet meer kan worden door geschoven. Dit zou kunnen leiden tot een hogere bijdrage voor de participanten bij een gelijkblijvende projecten-ambitie. Op dit moment zijn er geen indicaties dat deze “transparantiemethode” landelijk wordt gewijzigd.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname
Het college geeft goedkeuring over de jaarstukken, begroting en tarievenlijst. De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is tot en met 2023 voorzitter van de Raad van Toezicht van Uitvaartstichting Hilversum. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen.
Partners
Geen.
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De Uitvaartstichting Hilversum (USH) heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren.
2024
2025
Financiële belang
N.v.t.
N.v.t.
Financieel resultaat
€ 101.100
€ 86.900
Toelichting
Financiële gegevens zijn op basis van de meerjarenbegroting 2024-2027.
Stand per 31-12-2024
Stand per 31-12-2025
Eigen vermogen
-33.400
-33.400
Vreemd vermogen
Niet beschikbaar
Niet beschikbaar
Toelichting
Bij het opstellen van deze begroting is de meerjarenbegroting 2025-2028 van de Uitvaarstichting Hilversum nog niet ontvangen.
De financiele gegevens zijn prognoses gebaseerd op de jaarstukken 2023 en de meerjarenbegroting 2024-2027.Ontwikkelingen
Privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en de USH zijn vastgelegd in een hoofdovereenkomst die betrekking heeft op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft. De USH is volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Risico's
Het risico voor de gemeente betreft primair het versterken van het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de stichting. Gezien de resultaten van de afgelopen jaren en de huidige liquiditeitspositie is dit risico beperkt.
Programma
1. Wonen en leven
Website