Ambities en activiteiten
Burgerzaken (gemeentelijke dienstverlening)
Naast het uitvoeren van wettelijke taken op het gebied van Burgerzaken, waarbij inclusiviteit vanzelfsprekend is, is het noodzakelijk om verbeteringen door te voeren als gevolg van veranderende en complexere dienstverlening. Dit betreft onder andere de integratie van diverse culturele achtergronden en het omgaan met inwoners met een niet-Nederlandse geboorteakte, wat uitdagingen kan veroorzaken bij de inschrijving in de Basis Registratie Personen. Tevens zijn er nieuwe mogelijkheden voor burgers, zoals het toevoegen van een tweede achternaam en het veranderen van geslacht. Onze dienstverlening op het gebied van Burgerzaken bieden wij via verschillende kanalen aan: fysiek, digitaal en telefonisch. We volgen landelijke ontwikkelingen op de voet en besteden aandacht aan de wensen en verwachtingen van zowel inwoners als ondernemers. |
---|
Speerpunten
- Verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening door het doorontwikkelen van houding, gedrag en competenties met als doel het realiseren van een positievere interactie en een betere service-ervaring.
- Verder aansluiten op MijnOverheid voor zowel inwoners als ondernemers om de dienstverlening te verbeteren.
- Voldoen aan de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) die regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen.
- Aanbesteding en implementatie van een nieuwe klant contact centrum applicatie (KCC) en een nieuw doorgeleiding- en afsprakensysteem.
Reguliere activiteiten
- Waarborgen van de kwaliteit van de Basisregistratie Personen zodat het mogelijk is om op een goede wijze uitvoering te geven aan wettelijk voorgeschreven taken, zoals het verstrekken van identiteitsdocumenten, uittreksels en behouden van regie.
- Verstrekken van burgerzaken producten, zoals reisdocumenten, uittreksels en verklaringen omtrent gedrag.
- Opleiding van medewerkers Burgerzaken ten behoeve van Certificering eis.
- Verder digitaliseren van onze producten met oog voor inclusieve dienstverlening aan groepen die minder digitaal vaardig zijn.
- Verhogen van de kwaliteit door servicenormen te formuleren die de verwachtingen van burgers duidelijk omschrijven, met een focus op procesoptimalisatie en het verbeteren van doorlooptijden.
- Voldoen aan de Wet open overheid (Woo) om overheidsinformatie meer openbaar toegankelijk te maken (zie paragraaf Wet Open Overheid ).
- Continueren van de deelname aan de Landelijke Aanpak Adresfraude (LAA).
- Verbeteren van de kwaliteit en bereikbaarheid van de dienstverlening.