Bereikbare stad

Verkeer en vervoer

Ambities en activiteiten

Verkeer en vervoer

We willen de komende jaren concrete stappen zetten om de verkeersveiligheid en doorstroming van alle vormen van verkeer te verbeteren en de mobiliteit te verduurzamen. Uit het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit volgen jaarplannen met concrete acties en maatregelen. Deze zijn gericht op zowel voetgangers en fietsers als, gebruikers van deelvervoer, OV-reizigers en automobilisten. De voortgang van de activiteiten wordt regelmatig gemonitord en verantwoord.

Speerpunten

  • Realiseren van het uitvoeringsprogramma, dat voor 2025 maatregelen omvat, zoals:
    • Start van de uitvoering van de autoluwe binnenstad en invoering van 30 km/u-zones op de centrumring op basis van in 2024 uitgevoerd onderzoek, waarmee bijgedragen wordt aan een leefbaarder centrum en een verbetering van de luchtkwaliteit.
    • Het voorbereiden van de invoering van zero-emissiezones op basis van besluitvorming in het begin van 2025, waarmee bijgedragen wordt aan de verduurzaming van mobiliteit en het verbeteren van de luchtkwaliteit.
    • Het uitbreiden en verbeteren van fietsparkeervoorzieningen op basis van in 2024 uitgevoerd onderzoek naar de kansen en mogelijkheden. De focus ligt daarbij in eerste instantie op het centrum waar, met realisatie van de inpandige fietsparkeervoorziening bij de Kerkbrink, begin 2025 een start wordt gemaakt.
    • Het verbeteren van de autobereikbaarheid op en rond de Buitenring-Noord op basis van in 2024 uitgevoerd onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisatie van het Den Uylplein, de verdieping van de onderdoorgang spoorviaduct Lage Naardewerg en de afsluiting van de Sumatralaan-Zuid met de Insulindelaan.
    • Inhalen van het achterstallig onderhoud van wegen en stoepen.

Reguliere activiteiten

  • Het verbeteren van de verkeersveiligheid en het stimuleren van fietsgebruik door realisatie van maatregelen op basis van samenwerkingsconvenanten met scholen en sportparken, het uitvoeren van verkeerscampagnes, uitrol doorfietsroutes, uitvoer van de aanpak Priowegen en het verbeteren van fietsroutes, zoals het verbreden van het fietspad van de Oude Torenstraat.
  • Het stimuleren van OV-gebruik.
  • Het afronden van onderzoek naar de mogelijkheden van mobiliteitshubs en logistieke hubs en het bepalen van vervolgstappen.
  • Het stimuleren van deelvervoer op basis van in 2024 uitgevoerd onderzoek naar de potentie van deelvervoer in wijken.
  • Het stimuleren van elektrisch vervoer door het uitbreiden van het aantal laadpalen en het faciliteren van kabelgoottegels.
  • Het stimuleren van mobiliteitsmanagement bij bedrijven op basis van een in 2024 opgestelde aanpak, waarmee bijgedragen wordt aan minder drukte tijdens de spits en duurzamere mobiliteit.
  • Ontwerpen en vaststellen van verplichte verkeersbesluiten voor bijvoorbeeld de snelheid op wegen, voorrang op kruispunten en de reservering van een gehandicaptenparkeerplaats.
  • Beheren en onderhouden van de verkeersinfrastructuur, waaronder:
    • Beheren van verkeersregelinstallaties (VRI’s) en vervangen van bestaande naar intelligente VRI’s (iVRI's) bij het einde van de levensduur of als een project eerder om vervanging vraagt;
    • Onderhouden van de openbare verlichting en deze gefaseerd vervangen door LED-verlichting;
    • Gefaseerd vervangen door geluid reducerend asfalt (Zie actieplan Geluid);
    • Beheren en zo nodig vervangen van objecten ten behoeve van verkeersmaatregelen. (verkeersborden, bewegwijzering en straatmeubilair ten behoeve van verkeersregulering);
    • Beheren en zo nodig vervangen van wegen (verhardingen);
    • Beheren en zo nodig vervangen van de civieltechnische kunstwerken (bruggen en tunnels);
    • Uitvoeren van de gladheidsbestrijding
    • Uitvoeren van de straatreiniging.
Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 11:23:38 met de export van 11/14/2024 11:15:16