De paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

3.2.3 Benodigde weerstandscapaciteit - risicoprofiel

De benodigde weerstandscapaciteit heeft betrekking op het bedrag dat nodig is om de geïdentificeerde risico’s financieel af te dekken. Aan de hand van de individuele kwantificering van de risico’s die uit de risicogesprekken zijn voortgekomen, zijn de risico’s gesimuleerd. De simulatie is gebaseerd op de Monte-Carlomethode en wordt softwarematig uitgevoerd. Om het bedrag voor de benodigde weerstandscapaciteit op basis van het risicoprofiel vast te stellen, houden we de in Nederland gebruikelijke norm aan van het in 90% van de scenario’s kunnen afdekken van de risico’s. In het huidige risicoprofiel komt dat neer op afgerond € 4,8 miljoen.

Bedragen x € 1

Zekerheidspercentage

Bedrag

10%

        435.637

25%

        915.551

50%

     1.823.051

75%

     3.070.342

80%

     3.515.373

90%

     4.800.633

95%

     5.766.451

99%

     7.540.055

 

Ten opzichte van het vorige risicoprofiel (jaarrekening 2023) is de benodigde weerstandscapaciteit met ongeveer € 0,3 miljoen afgenomen tot een saldo van afgerond € 4,8 miljoen. De belangrijkste mutaties zijn:

  • Het vervallen van het risico omtrent de grondexploitatie Anna's Hoeve (voormalig R190). Inmiddels zijn alle bouwvelden in de grondexploitatie Anna's Hoeve zijn verkocht, ontwikkeld en bewoond. Daarmee komt dit risico te vervallen.
  • Het verlagen van het risico inzake faillissementen en dubieuze belasting debiteuren (voormalig R257) wat kan leiden tot een inkomstenderving. In de begroting 2025 is rekening gehouden met een voorziening dubieuze belasting debiteuren waar eventuele oninbare vorderingen uit gedekt kunnen worden.
  • Het verlagen van het risico omtrent datalekken en informatieveiligheid van 25% naar 20% (R209). In 2024 is er veel aandacht besteed aan het onderwerp informatieveiligheid en zijn er aanvullende maatregelen getroffen om de informatieveiligheid verder te vergroten en de kans op datalekken te verlagen. Om deze reden is dit risico naar beneden bijgesteld.
  • Daarentegen blijft er sprake van onzekerheid ten aanzien van de algemene uitkering vanuit het Rijk (R103).

In eerdere planning- en controlproducten is al aangegeven dat de omvang van de    algemene uitkering onzekerheid met zich meebrengt. Hilversum wordt namelijk geconfronteerd met een nieuwe financieringsmethodiek van het rijk, waarbij het accres is gekoppeld aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Daarnaast voert het rijk periodiek wijzigingen door in aantallen die bepalend zijn voor de verdeelmaatstaven, zoals het aantal inwoners, woonruimten, bijstandsontvangers en leerlingen. Het coalitieakkoord van het nieuwe kabinet Schoof kan ook gevolgen hebben voor het gemeentefonds. Om deze redenen wordt in dit risicoprofiel rekening gehouden met een maximale financiële nadelige impact van ongeveer € 1,9 miljoen, met een kans van optreden van 25%.

Top 5 risico's
Het onderstaande overzicht toont de 5 grootste risico’s zoals opgenomen in het huidige risicoprofiel met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. De top 5 vertegenwoordigt ongeveer 80% van het totale risicoprofiel. Een volledig overzicht van de risico’s die betrokken zijn bij het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit is terug te vinden in bijlage 6.2 Toelichting weerstandsvermogen en risicobeheersing.

Bedragen x € 1.000 

Top

Risico 

Invloed (%)

Risico

Minimale financiële impact

Maximale financiële impact

1

R209

23%

Datalekken en informatieveiligheid 

              80

           5.000

2

R100

22%

BUIG-Negatief saldo inkomsten-uitgaven bijstand

               -  

           2.000

3

R206

15%

Ontwikkelingen in de Grex 

               -  

           5.000

4

R103

11%

Tegenvallende uitkering gemeentefonds

               -  

           1.900

5

R98

9%

Meer gebruik van voorziening jeugdzorg

               -  

           1.000


Deze pagina is gebouwd op 11/14/2024 11:23:38 met de export van 11/14/2024 11:15:16