3.2.3 Benodigde weerstandscapaciteit - risicoprofiel
De benodigde weerstandscapaciteit heeft betrekking op het bedrag dat nodig is om de geïdentificeerde risico’s financieel af te dekken. Aan de hand van de individuele kwantificering van de risico’s die uit de risicogesprekken zijn voortgekomen, zijn de risico’s gesimuleerd. De simulatie is gebaseerd op de Monte-Carlomethode en wordt softwarematig uitgevoerd. Om het bedrag voor de benodigde weerstandscapaciteit op basis van het risicoprofiel vast te stellen, houden we de in Nederland gebruikelijke norm aan van het in 90% van de scenario’s kunnen afdekken van de risico’s. In het huidige risicoprofiel komt dat neer op afgerond € 4,8 miljoen.
Bedragen x € 1 | |
Zekerheidspercentage | Bedrag |
---|---|
10% | 435.637 |
25% | 915.551 |
50% | 1.823.051 |
75% | 3.070.342 |
80% | 3.515.373 |
90% | 4.800.633 |
95% | 5.766.451 |
99% | 7.540.055 |
Ten opzichte van het vorige risicoprofiel (jaarrekening 2023) is de benodigde weerstandscapaciteit met ongeveer € 0,3 miljoen afgenomen tot een saldo van afgerond € 4,8 miljoen. De belangrijkste mutaties zijn:
- Het vervallen van het risico omtrent de grondexploitatie Anna's Hoeve (voormalig R190). Inmiddels zijn alle bouwvelden in de grondexploitatie Anna's Hoeve zijn verkocht, ontwikkeld en bewoond. Daarmee komt dit risico te vervallen.
- Het verlagen van het risico inzake faillissementen en dubieuze belasting debiteuren (voormalig R257) wat kan leiden tot een inkomstenderving. In de begroting 2025 is rekening gehouden met een voorziening dubieuze belasting debiteuren waar eventuele oninbare vorderingen uit gedekt kunnen worden.
- Het verlagen van het risico omtrent datalekken en informatieveiligheid van 25% naar 20% (R209). In 2024 is er veel aandacht besteed aan het onderwerp informatieveiligheid en zijn er aanvullende maatregelen getroffen om de informatieveiligheid verder te vergroten en de kans op datalekken te verlagen. Om deze reden is dit risico naar beneden bijgesteld.
- Daarentegen blijft er sprake van onzekerheid ten aanzien van de algemene uitkering vanuit het Rijk (R103).
In eerdere planning- en controlproducten is al aangegeven dat de omvang van de algemene uitkering onzekerheid met zich meebrengt. Hilversum wordt namelijk geconfronteerd met een nieuwe financieringsmethodiek van het rijk, waarbij het accres is gekoppeld aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Daarnaast voert het rijk periodiek wijzigingen door in aantallen die bepalend zijn voor de verdeelmaatstaven, zoals het aantal inwoners, woonruimten, bijstandsontvangers en leerlingen. Het coalitieakkoord van het nieuwe kabinet Schoof kan ook gevolgen hebben voor het gemeentefonds. Om deze redenen wordt in dit risicoprofiel rekening gehouden met een maximale financiële nadelige impact van ongeveer € 1,9 miljoen, met een kans van optreden van 25%.
Top 5 risico's
Het onderstaande overzicht toont de 5 grootste risico’s zoals opgenomen in het huidige risicoprofiel met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. De top 5 vertegenwoordigt ongeveer 80% van het totale risicoprofiel. Een volledig overzicht van de risico’s die betrokken zijn bij het bepalen van de benodigde weerstandscapaciteit is terug te vinden in bijlage 6.2 Toelichting weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Bedragen x € 1.000 | |||||
Top | Risico | Invloed (%) | Risico | Minimale financiële impact | Maximale financiële impact |
---|---|---|---|---|---|
1 | R209 | 23% | Datalekken en informatieveiligheid | 80 | 5.000 |
2 | R100 | 22% | BUIG-Negatief saldo inkomsten-uitgaven bijstand | - | 2.000 |
3 | R206 | 15% | Ontwikkelingen in de Grex | - | 5.000 |
4 | R103 | 11% | Tegenvallende uitkering gemeentefonds | - | 1.900 |
5 | R98 | 9% | Meer gebruik van voorziening jeugdzorg | - | 1.000 |