3.2.4 Toelichting risicoprofiel
Zoals eerder genoemd is risicomanagement geen exacte wetenschap maar draait om beredenering en inschatting. Een risicoprofiel is altijd een momentopname en aan verandering onderhevig. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2025 en het voorliggende risico profiel, is er sprake van diverse economische en maatschappelijke onzekerheden die op termijn mogelijk van invloed kunnen zijn op de uitvoering van het gemeentelijk beleid. Deze onzekerheden zijn op dit moment nog niet als concrete risico’s te vatten en zijn om deze reden niet betrokken bij de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. De huidige weerstandsfactor van 13,3 geeft aan dat er een ruime buffer aanwezig is voor het opvangen van eventuele aanvullende tegenvallers.
Onderstaand een korte toelichting op de belangrijkste economische en maatschappelijke ontwikkelingen op dit moment die op termijn mogelijk een direct of indirect van invloed kunnen zijn op de uitvoering van ons beleid.
- Inflatieontwikkeling – De inflatie is de afgelopen maanden sterk gestegen, wat heeft geleid tot hogere loon-, prijsindexaties en bouwkosten. Hoewel de huidige inflatieverwachtingen zijn verwerkt in de begroting, blijft de inflatie een onzekere factor, waardoor toekomstige aanpassingen nodig kunnen zijn. Om eventuele tegenslagen op te vangen, heeft de gemeente uit voorzorg een reserve gevormd.
- Opvang vluchtelingen - In Nederland zijn meerdere Oekraïense vluchtelingen aanwezig, ook Hilversum vangt een deel van deze vluchtelingen op. Het uitgangspunt is dat het rijk de kosten die gemaakt worden door gemeenten integraal vergoedt. We verwachten dat het normbedrag voor 2025 ontoereikend is om de opvang van Oekraïners te bekostigen, onder andere door de realisatie en inrichting van een nieuwe opvanglocatie ter vervanging van de Philipsweg. Desalniettemin kan de gemeente de extra kosten declareren bij het Rijk via de de bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne. Aangezien het Rijk de kosten voor opvang volledig vergoedt, wordt dit momenteel niet als financieel risico opgenomen in de risicoparagraaf. Naast de opvang van Oekraïense vluchtelingen staat ook de reguliere asielopvang onder druk, omdat de opvangcapaciteit van het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) onvoldoende is. Om deze reden is de Spreidingswet ingevoerd. Op dit moment zijn de kosten voor Hilversum beheersbaar. Daarom is deze opvang in de huidige begroting niet als financieel risico opgenomen in de risicoparagraaf.
- Project flexwoningen - De gemeente Hilversum werkt samen met woningcorporaties om flexibele woningen te plaatsen die maximaal 15 jaar op één locatie blijven. Na deze periode moeten de woningen mogelijk verplaatst worden. Als verplaatsing niet mogelijk is, leidt dit tot een volledig afschrijvingsverlies voor de woningcorporaties. De overheid dekt 60% van dit risico, de gemeente 25%, en de woningcorporatie de resterende 15% en de verplaatsingskosten. Indien de woningen na 15 jaar worden verplaatst, vervalt het risico voor de gemeente. Wij verwachten dat dit realiseerbaar is. Om deze reden is dit project nu niet als financieel risico opgenomen in de risicoparagraaf.
- Samenvoeging met de gemeente Wijdemeren – De gemeente Wijdemeren wordt naar verwachting per 1 januari 2027 samengevoegd met Hilversum. Hoewel deze samenvoeging veel kansen biedt, brengt het ook uitdagingen en financiële gevolgen met zich mee. Het rijk stelt middelen beschikbaar om de samenvoeging te realiseren en op dit moment wordt verwacht dat deze middelen voldoende zijn. Daarom is dit risico/kans niet financieel opgenomen in het huidige risicoprofiel.