3.3.5 Kantoorgebouwen
Beleid
Tot de kapitaalgoederen van de kantoorgebouwen behoren de panden voor de huisvesting van de gemeente zelf. Het betreft de kantoorgebouwen: Het raadhuis aan het Dudokpark, de kantoorvilla en het stadskantoor aan de Oude Enghweg 21 en 23 en de gemeentewerf op de 1e Loswal. Het kantoor aan de Wilhelminastraat 1 wordt voor het Sociaal plein gehuurd.
Voor de gebouwen in eigendom zijn door een extern bureau meerjarige onderhoudsplannen opgesteld, de zogenoemde MOP´s. De gemeente actualiseert de MOP’s tenminste eens in de vier jaar. Jaarlijks wordt voor de MOP´s een vast bedrag aan een voorziening gedoteerd waaruit alle toekomstige onderhoudslasten kunnen worden betaald. De onderhoudsplannen worden jaarlijks voor werkelijke en verwachte prijsstijgingen geactualiseerd. Hiermee geven we een realistisch en actueel beeld van de lasten voor het onderhoud. In het najaar van 2020 heeft de raad de MOP 2020-2034 vastgesteld. In 2024 wordt aan de raad de geactualiseerde meerjarige onderhoudsplannen 2024 tot en met 2033 en bijbehorende onderhoudsvoorzieningen ter besluitvorming voorgelegd. Voor de programmabegroting 2025 gaan wij uit van dotaties die nodig zijn voor de geactualiseerde meerjarige onderhoudsplannen 2024 tot en met 2033.
Het verduurzamen van het eigen vastgoed waar de kantoorgebouwen deel van uitmaken, is een belangrijke opgave in ons duurzaamheidsbeleid. De raad heeft begin 2020 besloten om het Raadhuis en de Gemeentewerf te gaan verduurzamen (CO₂ neutraal maken en het binnenklimaat verbeteren van het gemeentelijk vastgoed voor eigen gebruik). Na besluitvorming door de raad eind 2024 wordt in 2025 gestart met de verduurzaming van het raadhuis, stadskantoor en de villa in combinatie met het herstel van de vloeren in het raadhuis.
Uitvoering eigenaarsonderhoud/gebruikersonderhoud (dagelijks onderhoud)
Gebruikersonderhoud:
Uit het exploitatiebudget van het gebruikersonderhoud wordt het volgende dagelijkse onderhoud voor de kantoorgebouwen betaald:
- Elektrotechnische installaties (lichtinstallatie en gebouwbeheersysteem)
- Werktuigbouwkundige installaties (verwarmingsinstallaties, luchtbehandeling- en ventilatie, koelinstallaties
- Sanitaire installaties (hemelwaterafvoer, riolering, waterinstallaties en sanitair)
- Overige installaties (lift-, de beveiligings- en de brandmeldinstallaties van de gebouwen).
- Binnen schilderwerk.
Voor het dagelijkse-/gebruikersonderhoud is voor de kantoorgebouwen aan de Oude Enghweg 21 en 23 een budget in de exploitatie beschikbaar van € 362.000 en voor de locaties 1e Loswal en Wilhelminastraat is resp. € 49.000 en € 27.000 opgenomen voor het gebruikersonderhoud.
Eigenaarsonderhoud:
Het eigenaarsonderhoud wordt bekostigd uit de voorziening Onderhoud ambtenarenhuisvesting. In 2025 wordt daarvoor € 611.000 aan de voorziening voor het onderhoud aan de kantoorgebouwen toegevoegd.
Raadhuis Dudokpark 1
Eind 2024 is de MOP Raadhuis geactualiseerd. De MOP heeft een looptijd van veertig jaar (periode 2024-2033). Het MOP is een dynamisch document. Jaarlijks wordt aan de hand van een schouw bepaald wat wij dat jaar gaan uitvoeren en wat wij eventueel door kunnen schuiven naar latere jaren. Ook het naar voren halen van later geplande werkzaamheden komt voor, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van efficiëntie. Het geplande eigenaarsonderhoud voor 2025 bestaat voornamelijk uit de revisie van de stalen kozijnen en het vervangen van de koperen plafondafwerking. Daarnaast is een gedeelte voor eigenaarsonderhoud voorzien voor klachten en het actualiseren van de MOP en de monumentenwachtrapportage.
Voor het verduurzamen van het raadhuis is op 20 januari 2020 en bij de voorjaarsnota 2022 een krediet beschikbaar gesteld van in totaal € 3.949.000. Vanwege grote prijsstijgingen van materialen is het beschikbaar gestelde budget niet meer voldoende. Om het werk geheel uit te voeren is een budget nodig van € 4.312.000. Het resterende gedeelte van € 363.000 wordt als dekking aan de voorziening MOP onttrokken.
Stadskantoor Oude Enghweg 23
Het geplande eigenaarsonderhoud voor 2025 bestaat o.a. uit het vervangen van onderdelen van de hydraulische lift. Deze onderhoudswerkzaamheden worden in combinatie met de wettelijk verplichte energiebesparende maatregelen conform de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing (EML) uitgevoerd. De uitvoering van de energiebesparende maatregelen zijn gekoppeld aan vervangingswerkzaamheden conform het MOP, zodat ze op natuurlijke momenten worden uitgevoerd. Daarmee worden kosten gereduceerd, ontstaat synergie in begroting, planning en realisatie. Om de verplichte energiebesparende maatregelen te kunnen uitvoeren is in de programmabegroting 2023 een krediet van € 870.000 aangevraagd. Uiteindelijk is op 17 mei 2023 een krediet van € 300.000 verleend voor de vervanging van de led bronnen in het stadskantoor.
Kantoorvilla Oude Enghweg 21
Voor 2025 bestaat het geplande eigenaarsonderhoud uit werkzaamheden aan de dakafwerking.
Huisvesting 1e Loswal
Voor 2025 bestaat het geplande eigenaarsonderhoud uit werkzaamheden aan de voegen van de buitenwanden.
Huisvesting afdeling Werk, Inkomen en Zorg
Voor de huisvesting van de afdeling Sociaal Plein wordt een pand gehuurd aan de Wilhelminastraat. Het geplande dagelijkse onderhoud bestaat uit diverse kleine onderhoudswerkzaamheden en wordt gedekt uit het beschikbare budget voor de huisvestingslasten (incl. huur) van € 597.000.
Uitvoering investeringen
Voor 2025 zijn geen investeringen voor de kantoorpanden voorzien.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Progr. | Kantoorgebouwen | Jaarstukken 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
---|---|---|---|---|
4 | Onderhoudslasten (raadhuis, stadskantoor, kantoorvilla) | 355 | 362 | 362 |
4 | Onderhoudslasten (locatie Loswal, Wilhelminastraat) | 42 | 76 | 76 |
4 | Investeringen | 73 | 250 | |
4 | Investeringen duurzaamheid | 356 | ||
4 | Toevoeging voorziening onderhoud | 509 | 307 | 611 |
Totaal | 1.335 | 995 | 1.049 |
Relevante beleidsnota’s
- Meerjarenonderhoudsplan 2024-2033 kantoorpanden