2.5.9 Indicatoren
Om een duidelijk beeld te krijgen van de beleidsresultaten van de gemeente en om vergelijkingen tussen gemeenten mogelijk te maken, zijn er verplichte beleidsindicatoren opgesteld door het Rijk. Deze indicatoren hebben onder andere betrekking op de bedrijfsvoering en helpen bij het in kaart brengen van de kosten die gepaard gaan met het realiseren van gemeentelijke doelstellingen en opgaven in de stad.
Naam indicator | Rekening | Begroting | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Bezetting (excl. College, Raad, Griffie en Rekenkamer) | 703 | 697 | 736 | 736 | 736 | 736 | Het verschil met de formatie 2024 komt voort uit het extra formatiebudget in 2025 wat nog niet was vertaald in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting 2024. |
Formatie (excl. College, Raad, Griffie en Rekenkamer) | 758 | 729 | 792 | 792 | 792 | 792 | De toename komt voort uit het extra formatiebudget in 2024 wat nog niet was vertaald in de paragraaf bedrijfsvoering van de begroting 2025. |
Formatie College | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | Het huidige college bestaat uit 6 fte. |
Formatie kosten ambtelijke organisatie | 67.684 | 70.889 | 78.656 | 78.200 | 78.045 | 77906 | Loonkosten ambtelijke organisatie incl. bijkomende personele kosten en gebudgetteerde inhuur minus opbrengsten dienstverlening voor derden. Incl. Structurele loonsverhoging van 6%. |
Inhuur: totale kosten | 20.384 | 3.216 | 844 | 597 | 597 | 597 | Het uitgangspunt is en blijft dat er alleen wordt ingehuurd als er voldoende budget is – zij het inhuurbudget, salarisbudget of materieel budget. Betreft inhuur t.a.v. de bedrijfsvoering/overhead en ook de inhuur op taakveldniveau.De hoge inhuur in 2025 wordt met name veroorzaakt door de inzet t.bv. Oekraïne |
Kosten college | 1.498 | 1.336 | 1.343 | 1.343 | 1.336 | 1336 | Kosten, incl. pensioenopbouw en wachtgelden voormalige wethouders. De verhoging is gevolg van de loonontwikkeling o.b.v. de cao Rijk. |
Middelen ten behoeve van de Raad/Griffie | 1.921 | 1.930 | 2.159 | 2.149 | 2.149 | 2149 | De kosten van de griffie betreffen zowel de personeelslasten van de griffie als het materiële budget van de griffie. De kosten van de rekenkamer betreffen zowel de personeelslasten als het onderzoeksbudget. Tevens is hierin meegenomen het budget voor de accountantskosten. |
Saldo automatisering (saldering baten en lasten) | 9.883 | 9.772 | 9.414 | 9.816 | 9.683 | 9677 | De ICT-lasten bestaan uit personeelskosten, kapitaallasten (afschrijving en rente) en materiële lasten (hardware kosten die niet geactiveerd worden, licentie- en onderhoudskosten). |
Saldo huisvesting (saldering baten en lasten) | 3.165 | 2.891 | 3.420 | 3.227 | 2.951 | 2900 | De huisvestingskosten betreffen de kosten van de panden die de gemeente gebruikt voor de eigen bedrijfsvoering: Raadhuis, Stadskantoor, kantoorvilla Oude Enghweg 21, Gemeentewerf en Wilhelminastraat. |
Aanvullende toelichting
- Inhuur: totale kosten: dit toont een groot verschil tussen de realisatie in de jaarrekening en de begroting. Dit komt doordat in de begroting alleen de extra gelden voor inhuur zichtbaar zijn. De inhuur van vervanging bij vacatures en ziekte is onderdeel van de personele formatie budgetten. Bij de jaarstukken wordt alle inhuur gepresenteerd. Ook de inhuur welke gedekt wordt uit exploitatiebudgetten en projectgelden, deze zijn dus in de programma en kredieten begroot. Door allerlei factoren zoals benodigde tijdelijke expertise voor bijvoorbeeld specifieke projecten en programma’s, moeilijk te vervullen vacatures, tijdelijk beschikbare budgetten en vervanging bij ziekte blijft externe inhuur noodzakelijk. Het college stuurt daarbij op de beheersing van de beschikbare personeels- en inhuur budgetten.